Bringing Light to Life Architectural Design Awards takmičenje je koje postoji već 7 godina u Bugarskoj, a od 2018. godine i učesnici iz Bosne i Hercegovine imaju priliku biti dio istog. I ove godine arhitekti i dizajneri dobili su izazovnu priliku da sa svjetskom publikom podijele svoje najnovije projekte. Naši arhitekti predstavili su primjere dobre prakse u korištenju VELUX solucija na temu „Neka vaša priča postane pobjednik“.
Arhitekti i dizajneri imali su zadatak da u svojim projektima pristupe rješavanju dnevne svjetlosti koristeći rješenja prirodnog osvjetljenja kompanije VELUX. 90% vremena provodimo u zatvorenom, a to utiče na naše zdravlje. Zbog toga zgrade moraju više doprinijeti dobrobiti ljudi uzimajući u obzir dnevnu svjetlost i prirodnu ventilaciju. Ne možemo živjeti bez dnevnog svjetla. Dnevno svjetlo utiče na našu sposobnost koncentracije, produktivnost, zdravlje i spavanje.
Bosanskohercegovački arhitekti i dizajneri čiji projekti su bili dio ovog takmičenja su: Aleksandra Banović, Belma Šačiragić, Dalila Fejzagić, Haris Bradić i Maja Nurkić. Kako su izgledali njihovi projekti, s kojim izazovima su se susreli i koliko je u arhitekturi i svakodnevnom životu bitna prirodna, dnevna svjetlost pročitajte u nastavku:
Aleksandra Banović
Projekat: Apartmani Dalmacija
Aleksandra o svom projektu:
„Najveći izazov u predstavljenom projektu „Apartmani Dalmacija“ sastojao se u rekonstrukciji i adaptaciji već postojeće, djelimično izgrađene, postojeće strukture. Zahtjev investitora sastojao se u promjeni namjene izgrađene strukture u prostore za apartmanski smještaj. Reorganizacija prostorne cjeline zahtjevala je maksimalnu iskorištenost prostotrnih kapaciteta uz poštovanje svih standarda prostornog komfora. U okviru projektnog zadatka rekonstrukcija i adaptacija zahtjevala se maksimalna iskorištenost svih postojećih konstruktivnih elemenata, kao i selektivni prostup problemu rješavanja prostorne organizacije. Dio postojeće izgrađene strukture potpuno je rekonstruisan sa promjenom namjene, dok je dio zgrade namjenjen za stanovanje investitora zahtjevao minimalne intervencije koje su se ticale uglavnom spoljašnjeg izgleda tog dijela objekta. Jedan od ključnih parametara za ostvarivanje optimalnih uslova prostornog komfora predstavlja izgled ambijentalne cjeline i kompletnog prirodnog okruženja. U predstavljenom projektu prirodno okruženje koje ima uglavnom mediteransku klimu zahtjevalo je upotrebu prirodnih materijala, gdje preovladavaju drvo i cigla, koji su doprinjeli boljem uklapanju objekta u ambijentalnu cjelinu. Krajnji cilj svakog uspješnog projekta je kompromis između specijalnih zahtjeva investitora i kreativnog izražavanja projektanta sa akcentom na funkcionalnosti i ostvarivanju optimalnih uslova prostornog komfora, što je bio slučaj u ovom projektu rekonstrukcije.
O važnosti dnevne svjetlosti kaže:
„Vizuelna percepcija stvarnosti i lični doživljaj iste ni u kom pogledu ne bi bili mogući bez fizičkog fenomena koji danas nazivamo svjetlost. Pojam dnevne svjetlosti u arhitekturi predstavlja veoma bitan faktor koji utiče na ostvarivanje prostornog komfora. Iako prostorni komfor može da ima neke subjektivne parametre koji ga određuju, on svakako uključuje i neke opšte parametre, a jedan od njih svakako je dnevna svjetlost, dok intenzitet dnevne svjetlosti može da ima veliku ulogu u ostvarivanju subjektivnog prostornog komfora. Prema tome, pojam dobre arhitektonske prakse svakako nije moguć ni ostvariv bez funkcionalno osmišljenog koncepta osvjetljenja unutar neke prostorne cjeline i strateški projektovanih cjelina za ostvarivanje dovoljnih optimalnih količina dnevne svjetlosti.“
Belma Šaćiragić
Projekat: Villa E
Belma o svom projektu i iskustvu sa VELUX rješenjima:
“U današnjem digitalnom svijetu sve je veća potreba za interakcijom čovjeka sa prirodom.
Samoodrživi objekti, prirodni materijali, prirodna svjetlost u objektu – sve su to stavke koje poboljšavaju kvalitetu samog objekta i života korisnika. Dizajn se mijenja i stvar je ličnog stila, te ga prilagođavamo svakom investitoru, a kvalitetan i zdrav prostor traje i direktno utiče na život i razvoj čovjeka.
VELUX brendirani proizvodi, bazirani na tradiciji, kvaliteti i inovativnim rješenjima, omogućili su da svaki kvadrat prostora bude prirodno osvijetljen i ventiliran čime se postiže uspješna interakcija čovjeka sa prirodom. Igrom dnevne svjetlosti u prostoru i posmatranjem zvjezdanog neba, oživljena je i omogućena funkcionalnost svakom potkrovlju ili centralnom dijelu objekta koji bi bez zentalnog osvjetljenja bio nekvalitetan, nefunkcionalan i nezdrav prostor. Odlučila sam se da svoj projekat rekonstrukcije i dogradnje objekta prezentiram na VELUX BLL Architectural Design Award 2020. U projektu je jasno dokumentovana slika zatečenog stanja objekta, a VELUX krovni prozori su u novom rješenju projekta u potpunosti funkcionalno i estetski transformisali prostor, što su prepoznali i kolege iz Stručnog žirija kao i sam investitor.
Zahvalna sam kompaniji VELUX na izvrsnoj organizaciji takmičenja kao i mogućnosti da imamo kontakt na regionalnom nivou, da prezentiramo svoj rad, analiziramo ideje i projekte kolega i razmjenjujemo konstruktivne kritike koje uvijek dovode do poboljšanja kvalitete kako projekta tako i proizvoda. Takođe, ovo takmičenje implicira tezu da su VELUX proizvodi inspiracija arhitektima u kreiranju inovativnih i funkcionalnih projektnih rješenja.”
Dalila Fejzagić
Projekti:
- Mutvaq
- Privatni stan Odobašina
Dalila o učešću na takmičenju:
“Drugu godinu za redom dostavljam radove i tako učestvujem u VELUX BLL Architectural Design Award-u. Projekte sa kojima ušestvujem su redovni, stvarni projekti koje radimo za naše klijente. Na taj način bavimo se prostorima u kojima nastojimo aplicirati stvarne potrebe klijenata, a ona najosnovnija je potreba za prirodnom svjetlošću, ali i protokom svježeg i čistog zraka. Tako uviđam nezamjenjivu ulogu prirodne svjetlosti na kojoj se temelji zdrav i kvalitetan život.”
Haris Bradić
Projekti:
- Apartman Jelina Iglica
O projektu Jelina Iglica:
Krajolik, bogatstvo prirode oslikano u prelijepim jelama koje se savijaju pod snježnim pokrivačem i već nekoliko vrlo uspješnih arhitektonskih realizacija na planini Jahorini, od samog su početka dizajn usmjeravali na oblik izveden iz kontura drveta jele, bora ili smrče kojima okruženje obiluje. Kontura postaje kosi krov koji se proteže od etaže prizemlja do samoga špica na visini od 9,5 m te tako skoro u cijelosti pokriva sve tri nadzemne etaže. Egzaktnih urbanističkih parametara nije bilo te se slijedio cilj volumetrijske nenametljivosti u odnosu na susjedne objekte. Kose su plohe krova ujedno i fasadne (sjeverna i južna) pa su ključnu ulogu u osiguravanju unutarnjeg osvjetljenja imali krovni prozori na obje strane. Prednja su i stražnja strana klasične fasadne plohe, gdje je istočna ujedno i ulazna te je potpuno zatvorena, dok je zapadna fasada u najvećem procentu staklena, pa tako omogućava neometan pogled na netaknutu planinsku prirodu. Unutarnja se dispozicija sastoji od šest apartmana površine od 33 do 75 m2, sa zajedničkim sadržajima u suterenu. Objekt ima ukupnu uporabnu površinu od 285 m2, a materijaliziran je suvremenim materijalima: plastificirani lim u obliku kaseta, drvena fasadna obloga, kontaktna fasada zamišljena s ukrasnim malterima i staklo.
2. Projekat: Četiri kuće
O projektu 4 kuće:
Projekt Četiri kuće predstavlja kompleks kolektivnoga stanovanja s visokim stupnjem intime svake jedinice. Nalazi se na prigradskoj padini Poljine, s direktnom orijentacijom prema gradu Sarajevo. Veličina jedne kuće je 15,2 x 10,4 m, multiplicirana četiri puta na parceli. Udaljenost od pristupne saobraćajnice iznosi 7,20 m, a od bočnih se strana granice parcele prati urbanistički parametar od 3 m. Najviša kota krova jedne kuće iznosi 7’97 m, a najniža -3’07 m (suteren). Površina je kuće po etažama, kako slijedi: garaža 154,9 m², prizemlje 169,28 m² i kat 128,39 m². Ukupna uporabna površina iznosi 452,57 m². Pješački su pristupi na jugoistočnoj strani kuće, a kolski na jugozapadnoj. Donjem se pojasu kuća pristupa direktno s glavne ceste, a gornjem s nove saobraćajnice unutar kompleksa (koja se također spaja s glavnom cestom).
Forma i volumen kuće nastali su kao potreba za objedinjavanjem funkcionalnog, tradicijskog i ekološki osviještenog dizajna. Kako bi se planirana kuća prilagodila svome terenu, ali u isto vrijeme i akcentuirala, ideja je da ona poput stijene izvire iz prirodne konfiguracije zatečenoga terena. Princip i koncept uobličenja same kuće i dalje poštuju proporciju, ravnotežu, opreku i gradaciju, s elementom asimetrije. Ona se otvara prema Suncu i stremi k nebu i nesmetanom pogledu na grad Sarajevo. Nagib krova iznosi 7,2°, dok je njegova najviša kota 7,97 m, a najniža 6,06 m.
Kuća se sastoji od tri etaže (S+P+1) namijenjene obiteljskom stanovanju. Svijetla je visina prizemlja 2,65 m, a suterena 2,55 m. Visina je kata varijabilna zbog kosine krova (2,71 – 3,90 m). Prostorna je organizacija kuće vrlo jednostavna, s akcentom na funkcionalnost i ugodnost. Na prizemnom se vodoravnom planu nalazi javni dio kuće – dnevni boravak s kuhinjom i blagovaonicom, sa spavaćom sobom za goste s privatnim kupatilom i garderobom. Vešeraj u prizemlju ima svoj izlaz izvana radi funkcionalnosti i praktičnosti. Kroz otvoreno trokrako stubište pristupa se katu koji je intimni dio kuće, sa spavaćim sobama za djecu i master-spavaćom sobom s privatnim prostorijama i centralnom ostavom. Dalje, otvoreno se stubište spušta u suteren koji je u tom dijelu obogaćen unutarnjim zelenilom. Suteren se sastoji od pratećih sadržaja, garaže i multifunkcionalne prostorije. Otvoreno stubište te centralni garderober za master-sobu osvijetljeni su putem krovnih prozora. Dodatno se osvjetljenje u podrumu postiže bočnim svjetlosnim oknima i podrumskim prozorima. Sadržaj je prostora organiziran tako da postiže visok standard stanovanja, uzimajući u obzir potrebe svih korisnika.
Čista je prostorna organizacija ono što daje dodatnu kvalitetu stanovanja u objektu, a dodatni je motiv što su sve prostorije zadovoljavajuće orijentacije. Orijentacija je bila jedan od primarnih ulaznih parametara prilikom projektiranja kompleksa, kako bi se što bolje uporabile mogućnosti energetske učinkovitosti i zadovoljili principi energetski učinkovite arhitekture.
3. Projekat: a.K. Housing
O projektu:
Pristup projektiranju stambene zgrade na izrazito delikatnoj lokaciji započet je kroz analizu ciljeva koje je definirao investitor, ponajviše oslikanih u težnji kreiranja što veće uporabne površine. Urađeno je i sveobuhvatno promatranje lokacije s aspekta povijesnoga i urbanog konteksta kako bi se definirali svi mogući arhitektonski oblici koje bi lokalna zajednica prihvatila. Trokutasti oblik parcele koji ima izdužen, špicast završetak s južne strane, točnije sjecište dvije gradske saobraćajnice Lobenbacherstrasse i Kurmeinzstrasse, te gradsko groblje sa sjeverne strane, bili su prvi parametri koji su snažno utjecali na početak volumetrijskih, oblikovnih i funkcionalnih značajki buduće zgrade.
Otvoren pogled na okolni krajolik s istočne strane te postojanje zelene oaze i visokoga drveća na zapadu, usmjerili su prva razmišljanja k longitudinalnoj formi i orijentiranju najvećih fasadnih ploha u spomenutim pravcima. Objekt se putem transparentnih ploha otvara ka krajoliku, dok se drugim dvjema fasadama, osobito prema sjeveru, gdje se nalazi gradsko groblje, pretežno zatvara, a dodatno i unikatno dizajniranim zidom prema groblju stvara snažnu vizualnu barijeru. Kako se projekt radi u doista malome gradu u kojemu dominantnu ulogu unutar postojećega urbanog tkiva imaju gradska crkva i dvorac omeđen vodenom površinom, težilo se tlocrtnu dispoziciju usmjeriti k spomenutim povijesnim i arhitektonskim reperima. Stoga je i kreiran otvoren i usmjeren tlocrt smičućeg oblika k spomenutim objektima.
Oblikovnost, pored spomenutoga, nastaje i kao posljedica sučeljavanja dva arhitektonska arhetipa, klasične kuće dvovodnoga kosog krova (vrlo česta u lokalnoj gradnji) i pauze između njih (slika se spomenutoga ritma često viđa u manjim gradskim zonama regije Baden-Wurttemberg, Njemačka), koje su zamijenjene formama kuća razdoblja modernog planiranja gradnje stambenih kuća s ravnim krovom. Konačna slika predstavlja niz kosih i ravnih krovova, međusobno prepletenih, ujednačenoga ritma. Dispozicijski, objekt ima tri etaže. Prva je poluukopana i u njoj je smješteno 31 garažno parking-mjesto, dok su prizemlje, kat i potkrovlje namijenjeni za stanovanje, kojih je ukupno 26. Klimatska zona s dosta dugim zimama, nedostatak sunca tijekom jesenjeg i zimskog razdoblja, utjecali su na to da se posveti pozornost dovoljnoj količini staklenih ploha u fasadi, osobito u krovnim plohama putem otvora za ravne i kose krovove. Postavljeni i traženi ciljevi, kako od lokalne zajednice tako i od investitora, jesu da arhitektura bude nenametljiva, moderna, funkcionalna i unikatna. Oni su postignuti, konačne rezultate bit će moguće vidjeti uskoro, jer je završetak radova planiran za 2022. godinu.